Sven Svensson
KLICKA FÖR ATT STÄNGA
Bills pappa Sven Svensson i högform. Han kallades också för “DubbelSven” och det berodde på att Bills Farfar Erik Svensson, som var flygmekaniker på Svenska Flygverkstäder i Lamö, uppfinnare och mekaniker till Sven, byggde om bakfjädringen med dubbla dämpare på var sida. En med olja och en med luft/fjäder och detta var han hel ensam om! Fördelen med dubbla dämpare var att man skiljer olja och lufttryck för bättre egenskaper, bla värmeproblem som minskar. Plus, i Svens fall, att han fick längre fjädringsväg som sväljer hål och hopp mycket bättre. Det tog fram till 1976 innan crosstillverkarna hade lång fjädringsväg på sina hojar, men, då hade de både fram och bak medan Farfar satte bara bak på Svens hoj. Enligt Pappa Sven blev det stor skillnad. Men det var svårt för dem att få tag i delarna eftersom dom gjordes av kasserade flygplansdelar.
Jag heter ju Bill Svedenborn och historian bakom mitt efternamn är följande. Det var min mormors syster, Ellen, som gifte sig med en sjökapten som hette Svedenborn i efternamn. Han dog under 2:dra världskriget och hade ingen kvar i livet med det namnet. Eftersom vi var 3 bröder ville Ellen att vi skulle ta hennes efternamn så namnet levde kvar och hade vi inte tagit det så hade namnet dött ut. Eftersom det är ett häftigt efternamn så tvekade varken pappa eller vi bröder.