Vi på mx-fys funderar väldigt mycket på vad och hur vi kan hjälpa er. Nästan allt det vi gör, gör vi inte för oss själva utan för er. Och vi sitter ofta med våra egna tankar på vad som skulle gynna er. Men det är rent av så är det är svårt att gissa vad som behövs framhävas om vi inte har frågat er vad ni behöver för att utvecklas.
Så detta blogginlägget är en inbjudan till diskussion. Vi vill att ni kommenterar, eller hör av er till oss med frågor angående fysträning eller motocrosskörning som hade hjälpt just dig. Med eran input kan vi lättare rikta den kunskapen som vi har på rätt saker. Allt ifrån vad som är den bästa fysträningen till hur mycket man ska sova eller äta. Hur man ska köra i en kurva eller hur man bytar kolv på sin egna motorcyckel.
Vi vill att era frågor ska vara så spretiga som möjligt, så tro inte att någon fråga är för dum eller för lätt. Det är viktigt att vi kan göra så mycket som möjligt utav detta inlägget. Våra svar kommer skrivas som blogginlägg eller direkt i konversationerna.
Hoppas att vi tillsammans kan få igång bra diskussioner och dela mer än gärna inlägget så att vi tillsammans kan förändra synen på fysträning inom motocross i Sverige
robin@motocross-fys.se
bill@motocross-fys.se
Se även :
Hej! När jag tränar fys och då specifikt på spinningcykeln så har jag en stegrande puls, lättare förklarat är att jag inte får särskilt hög puls alls till en början men successivt stiger den. Jag kan efter några minuters cyklande ha 130-140 och få kämpa medans efter 20 minuter har jag 170-180 i puls och det känns mindre jobbigt än den runt 130? Vad beror detta på? Har jag gjort mig förstådd? Tacksam för svar 🙂
Hej Robin!
Tack för din fråga! Det som alltid sker när vi påbörjar ett arbete är att vi får vad vi kallar syreskuld. Det innebär att dina muskler inte har tillgång till syre direkt efter påbörjat arbete. vad som är viktigt är att göra en ordentlig uppvärmning med de musklerna som ska jobba innan man påbörjar träningen. En bra uppvärmning tar 15-20minuter och det är i linje med vad du beskriver. Sedan när hjärtat och musklerna har kommit igång så kommer man in i andra andningen (steady state) och då känns arbetet mycket lättare. En annan sak som man kan säga om steady state är att det uppkommer när din tillgången till syre i musklerna är i balans. Men skulle du vilja öka farten så kommer dina muskler att få en ny syreskuld tills den nya högre farten hamnar i balans.
Vill man då att träningen ska ha gett 20 minuters träning är det viktigt att veta att det är tiden som du kan träna på den högre pulsen som räknas och inte den lägre. En annan sak man måste ha i beräkning är att man måste vara anpassad till att cykla. Allting man gör kräver att kroppen får en tillvänjningstid till den nya övningen som den ska utföra. för att kroppen anpassar sig hela tiden till vad den gör, till för och nackdelar 😉 Hoppas det svarar på din fråga 🙂
-Robin
Hur ser ni på crossfit som komplement till crossen?
Hej Alexander!
Crossfit är en väldigt bra träningsform för motocrossförare eftersom man oftast använder hela kroppen vid varje träningspass. Den funktionella träningen som vi bedriver är väldigt lik crossfit. Vad som är viktigt att veta är att beroende vilken träningsperiod man är i så spelar specificering större eller mindre roll. Med det menar jag att det är mer eller mindre viktigt att köra övningar som är lik motocrossen. För den perioden som vi är i nu är det tex viktigt att köra mycket uthållighet. många repetitioner. Nu när vi går in i tävlingssäsong så är det väldigt viktigt att bibehålla det som man man byggt upp under vintern så att vi kan börja på samma nivå som vi slutade, och vidareutvecklas med rätt progression.
Hoppas det svarar på din fråga.
Hej, jag läste någon stans att man som konditionsidrottate som jag anser att mx är bör bygga styrka i kombination med cardio. Vad anser du om styrkeprogrammet 5×5 eller stronglift som det också kallad inkomnination med löpning och cykling som offseason träning? Tack!
Hej CrF!
Det är sant att Motocross är en form av uthållighetsidrott, och en extrem sådan. En puls på över 90% i ca 35 minuter i SM är väldigt tufft. svaret beror på några saker: Vilken fas man är i, i sin träning och hur mycket styrka man kör och vilka muskler man kör det med. Det är inte sant att konditionsidrott är väldigt styrkekrävande. Desto längre tid som idrotten kräver att man är aktiv desto mindre beror styrkan på prestationen.
Sen är det inte så att man behöver någon extremt stor maxstyrka. inte så som en tyngdlyftare som skall lyfta allt vad han kan en enda gång. för när gör man det i motocross? Däremot så sänker maxstyrkan % av vilken belastning du utstår när du kör. vilket som underlättar för din uthållighet…
fråga- är det viktigt att tex ta 100kg i bänkpress för en motocrossförare? Vi anser inte det. Däremot är anser vi att en större del av just maxstyrkedelen skall ligga på att stärka benen som i knäböj.
Tipset är att variera träning i olika perioder och bibehålla det man byggt upp under tävlingssäsong för att sedan starta på samma nivå som man lämnade på våren, och inte tappa under tävlingssäsong.
MVH Robin